bM 2011. november 11. 11:11

Liliom

Molnár Ferenc – minden idők legismertebb magyar drámaírója – eddig nemigazán tudott megfogni egy darabjával sem. Félreértés ne essék, nem a divatos „túl alantas” véleményen vagyok, minden tiszteletem az övé: mind mint drámaíróé, mind mint regényíróé, egyszerűen csak nem varázsolt el eddig. A Játék a kastélybant például még viccesnek is találtam, csak éppen tetszeni nem tetszett. Nagyon vártam hát a Szigligeti Színház Liliom bemutatóját, hiszen ha egy darabhoz Giacomo Puccini és George Gershwin is zenét akart szerezni, s amiből végül Rodgers és Hammerstein írt musicalt, abban kell lennie valami földöntúlinak.


©Szigligeti Színház

Nos, ebben nem kellett csalódnom – Földön túli, az volt benne. Nem is tudom, mit írjak, hiszen a darab díszletei nagyon jók voltak, a színészek hozták formájukat (kiváltképp Molnár Nikolett volt jó, aki tavaly egy másik Molnár-darab, Az üvegcipő főszerepét is eljátszotta ugyanezen színpadon), s a rendezésre sem lehet igazán panasz. Hacsak nem Kiss József számlájára írhatóak az előadás üresjáratai. Pedig ezekben az üresjáratokban is volt dialóg, így feltételezem, részei az eredeti műnek. Viszont akkor ezt Molnár akarta így.

Megint ott járok, hogy Molnár Ferenc. Az idő és hely, amelyben alkotott alapvetően nem áll távol a lelkületemtől. Valamiért mégsem érnek el művei. Pedig értem. A Liliomban is értettem az üzenetet, értettem a filozófiáját, értettem a szerkezetet, de mégsem éreztem. És nem tudok szabadulni a kérdéstől, hogy miért nem? A világ viszont érezte (nem úgy a Vígszínház közönsége az ősbemutatón). No, persze Hollywoodot ez nem állította meg abban, hogy hepiendizálja még Molnárt is. És a ’carousel’ a piros automobillal tovább forog, s legközelebb talán Hugh Jackman fogja várni a purgatóriumban, hogy felszállhasson rá.

A bejegyzés trackback címe:

https://onstage.blog.hu/api/trackback/id/tr13362056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása