bM 2012. április 2. 20:25

A Royal Albert Hall fantomja

Ezév februárjának színpadi szempontból valószínűleg legfontosabb DVD- és blu-ray-megjelenése Az Operaház fantomja 25. évfordulós díszelőadásának (The Phantom of the Opera at the Royal Albert Hall) magyar feliratos változata volt. (Még akkor is, ha csak március végén került bolti forgalomba.) Nem egészen egy éve ugyanezt írtam A nyomorultak hasonló kiadványáról, a párhuzam nem is véletlen, hisz mindkét produkciót Cameron Mackintosh húzta elő fontkötegekkel teli zsebéből, és hát ugye elég jól tette. Viszont míg A nyomorultak esetében megkockáztatom, hogy egy-két könnyűzenei koncertfelvétel mellett az év színpadi kiadványának is tekinthetjük, a jelen kritika tárgyát képző lemez trónbitorlója már májusban érkezik, de erről később.

Kezdjük az elején. Andrew Lloyd Webber legsikeresebb darabja, azaz a világ legsikeresebb médiafranchise-a – Az Operaház fantomja – tavaly ünnepelte ősbemutatójának 25. évfordulóját. A producer és a zeneszerző úgy gondolták, ezt érdemes megünnepelni – jól gondolták –, sőt a producer 2010-es húzását megismételve az évfordulót rögzíteni és mozi-, DVD- és blu-ray-forgalomba hozni – jól gondolták –, hogy erre a legalkalmasabb hely a Royal Albert Hall – jól gondolták –, és hogy ez alkalommal nem koncerttel ünnepelnek, hanem az eredeti előadást mentik át a koncertterembe – nem gondolták jól.

Nem kérdés, az előadás hihetetlen élményt nyújthatott a jelenlévőknek. Ezt talán nem is az előadás grandiózussága teszi, amit a készítők annyira kihangsúlyoznak, hanem inkább a válogatott színészgárda. A Fantom és Christine szerepére nem másokat választottak ki, mint a Love Never Dies koncepcióalbumán és az eredeti produkciójában halható Ramin Karimoo és Sierra Boggess párost. Rault Karimloo jó barátja, Hadley Fraser alakította – kettőjüket A nyomorultakban is láttuk együtt játszani.

Ami a grandiózusságot illeti, a felvételen közel sem olyan élvezhető, mint az a RAH-ban lehetett. A koncertterem nem színházterem. Ezt a készítők is többször nyomatékosítják: hogy milyen nehéz volt áthidalni, amikor az eredeti produkciót áthelyezték ide. Ami azt illeti, nem is sikerült. Nincs takarás, helyette lépcsők vannak, amit elég esetlenül használ táncos is, színész is. Csak minimális mozgatható díszletre van lehetőség, a többit kivetítő helyettesíti. Ám a felvételen a kivetítő metaképe a modernség egy olyan fokát adja, mely szöges ellentétben áll azzal, ami a kivetítő előtt történik, mely igencsak XIX. századi. Ám a kettő nem kiegészíti egymást, ahogy A nyomorultak stilizált koncertje és a koncertkivetítők tették, hanem bizarrá teszik a helyzetet (pláne amikor látszik, hány LED égett ki a falon). Hasonlóan Boggess színpadias színpadi játéka sem kameraképes, bár elhiszem, hogy egy akkora közönségnek, mint a RAH-é, így kell naivát játszani. Ezzel szemben Karimloo kézjátéka dicséretre méltó.

Persze nem filmes precízséget várok én a felvételtől, hisz minden pillanatában tudható, színpadon vagyunk. Ennek ellenére, ennek tükrében a kameramozgatásokért minden tisztelet kijár, gyönyörű megoldásokat láthatunk. Mindez azonban más fénybe fog kerülni májusban, amikor megjelenik nálunk is felirattal a Love Never Dies – A szerelem örök ausztrál előadásának felvétele, mely viszont tényleg filmes igényességgel készült.

Ha A nyomorultak és Az Operaház fantomja díszelőadásainak magyar feliratos változatait akarjuk összehasonlítani, két dologra lehetünk figyelmesek. Egyrészt az alapanyag terén Mackintosh bandája most jobban odatette magát, mert ez alkalommal nem csak szemkiszúrást, de valódi extrát is kapunk, ha nem is sokat: a Love Never Dies előzetese mellett egy igazi werkfilm is helyett kapott. Viszont ha a Select Video (a magyarországi forgalmazó) hozzájárulását nézzük, keserűbb a szájíz. Egyrészt bár ez alkalommal is a színpadi fordítást használták, itt sokkal több az apró, de zavaró (gépelési) hiba; másrészt ezúttal sokkal silányabb műanyagtokba került a lemez, mint tavaly.

A bejegyzés trackback címe:

https://onstage.blog.hu/api/trackback/id/tr274352664

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.